Regattasesongen 2008
fortsettelse
Hollændern 2008...
Starten gikk i svært lite vind utenfor Bile. Så lite at man knapt hadde
styrefart. Det var omkring en halv knop medstrøm, og den var størst drivkraft
den første timen. Dessuten var det veldig lett å drive over startlinjen, noe
enkelte også gjorde, mens andre startet motor 2 minutter før start for å
holde seg på riktig side. Tilgi meg for dette hjertesukk - det er jo ikke
arrangørene som leser dette – men de som starter en halvmeter over og blir
diskvalifisert har min fulle sympati. De som starter motor ulovlig for ikke å
tjuvstarte har det ikke (for de som ikke vet det er det ikke lov å bruke motor
siste 5 minutter før start). Dessverre er sjansen for å bli tatt for motorbruk
mindre enn å bli tatt for tjuvstart. To av mine klubbfeller i Son tjuvstartet,
den ene ble diskvalifisert fra
klasseseier, den andre brukte tre kvarter (!) på å komme tilbake å starte
riktig.
OK.
Tilbake til regattaen. Vi fikk en grei start lengst ute ved merket, og like bak
Svein Ivarson i Balladen «Non Stop». Opp med spinnaker, og prøve å få liv i
den. Kjetil Østvold i «Thidens Prøve», Torleiv Lohne i «Ydalir» og Jan
Erik Salater i «Regia II» startet litt nærmere midten av linjen, og dem hadde
vi litt dårligere kontroll på. Vi startet sammen med de minste LYS-klassene, så
det var mange båter på startlinja.
I
så lite vind er det ofte ikke så viktig om man får noen meter forsprang eller
ikke, det viktigste er hvor man ligger når vinden kommer. - For vi håpet jo at
det skulle komme litt vind. Det var meldt nordlig vind mesteparten av dagen, og
dreiende sydlig i 16-tiden hvis jeg husker riktig, og ikke mer enn 2-3 m/s.
Nedover mot første merke hadde vi størst tro på vind utover i fjorden, og la
oss litt vest i forhold til feltet. Vi så at «Thidens Prøve» hadde god fart
lenger øst, og det samme hadde «Regia II» og «Ydalir» like bak. Mange synes
lite vind er kjedelig, men jeg blir ikke lei ett sekund, og sitter konstant og
virrer på hue for å se etter vind, konkurrenter, holde fart i båten osv.
Kanskje på grensen til det tåpelige all den tid man knapt har styrefart, men sånn
er det altså.
Vi
kom oss da på ett vis ned til første merke som var en bøye én nautisk mil
sydover. Banen videre gikk over fjorden rundt Mølen, utenfor Hortenskrakken,
rundt Mefjordbåen, Eldøya og i mål. Vi hadde såvidt fått et lite forsprang
på de andre balladene, men «Thidens Prøve» og «Non Stop» lå like bak. Det
var nordlig vind, så vi hadde ingen problemer med å stå opp Mølen. «Thidens
Prøve» tok høyde, og tjente masse rett etter runding på å få fri vind. «Non
Stop» hadde en drøy runding i ytterspor, og la seg i mer sydlig retning. Som
nevnt er det viktigst hvor man ligger når vinden kommer, og kanskje hadde Svein
Ivarson i «Non Stop» luktet sønnavind? Vi hadde mest tro på nordavind enda
et par timer, og la oss mest mulig rett mot Mølen. Vinden dreide minst to
ganger rundt kompassrosen den nærmeste timen, og de store båtene som startet
bak oss kom som en jevn strøm av forstyrrende elementer. Det var opp og ned med
spinnaker opptil flere ganger. «Thidens Prøve» hadde tjent på en nordlig
rute, og slo seg inn godt foran oss. Ute i fjorden måtte vi frem med kikkerten
for å finne «Non Stop», og det vi fant var bekymringsfullt. Fra en knepen
ledelse så det ut til at vi lå på tredje, atskillige meter bak begge vår
konkurrenter. Hvor «Ydalir» og «Regia II» hadde tatt veien var vi usikre på,
men hvis de lå ute sammen med «Non Stop» så dette ikke bra ut.
I
mindre enn 1 sekundmeter skjer det rare ting innimellom. Stopper man først opp
kan det ta mange minutter å få opp farten igjen, og det var vel noe slikt som
skjedde med «Thidens Prøve». Fra å ligge 200 meter foran det ene øyebliket
lå de 200 meter bak oss det neste (øyeblikk er lange i lite vind). Ikke så
det ut som de gjorde noe galt, og vi må ha hatt omtrent samme vind. Når slikt
skjer med oss er det som regel noe tang eller annen dritt som har satt seg på
kjølen ellerno. Ihvertfall er skipperen sikker på at det må være noe utenfor
hans kontroll. I motsatt fall kan man jo ikke fri seg fra å fryde sin råtne
sjel over motstandrens nederlag. Men skadefryden ble grusomt straffet. Ute i
fjorden kom «Non Stop» med sønnavind så det holdt. Det så ut til å være
flere knop gjennom vannet på båtene som lå litt lenger ute, og da kan man
sitte der og være så flink man vil. Skaden er skjedd, og man må psyke seg opp
på å gjøre riktige valg herfra og videre.
Nå
ville seilguden det slik at når vi endelig fikk vinden, hadde vi bedre skjæring
enn «Non Stop», som nesten fikk platt lens. Vi holdt bedre fart inn mot Mølen,
og knappet innpå. Sånn er det noen ganger. Et riktig valg, og god seiling blir
bare sånn middels belønnet. Herrene på «Non Stop» var sikkert bare sånn
passe fornøyde da de rundet 50 meter foran oss ved bøya nord for Mølen. Nå
var sønnavinden kommet ganske greit i siget, og det samme var hele feltet med båter.
Vi lå derfor tett som torskerogn idet vi rundet. Det sies at du ikke er
skikkelig gjerrig før du nekter å forlate dritten din før den er kald. Jeg er
kanskje like sykelig opptatt av innerspor ved merket, og denne gangen var det lønnsomt.
«Non Stop» havnet i le av én av båtene i trengselen, og dermed var det
vanskelig å beholde fri vind.
Vi
beholdt fri vind hele tiden, og sjelden har vi tjent så mye på en
merkerunding. Litt syd for Mølen måtte vi frem med kikkerten for å se andre
Ballader, og vi fant bare «Non Stop». Dette så lyst ut. Men vi har seilt mot
disse gutta før, og vet det ikke er over før «the fat lady sings». Likevel
var stemningen lett ombord, og vi holdt nesten 5 knop på kryss oppover mot
Hortenskrakken (mannskapet mitt blir aldri klok på min vurdering av oppover og
nedover – noen ganger er oppover «nord», andre ganger er oppover «mot
vinden» -denne gang det siste).
Det
neste store valget var innsiden eller utsiden av Bastøya. Det var ikke mer vind
enn at det var lite sjø, også på utsiden. Ikke kunne vi dekke alle de andre
balladene heller. Vi var usikre, men valgte innsiden – kanskje litt fordi vi
har tapt så mange ganger før på å gå på utsiden. Det skulle vise seg å være
nesten skjebnesvangert. Vi fikk nok noen uheldige vindskift inne bak Bastøya.
Det kunne ihvertfall virke som vinden var litt sydvestlig ute i fjorden mens vi
hadde rett syd. Dessuten overstod vi Mefjordbåen med sikkert 150 meter. I
ettertid hørte vi at andre hadde tjent på å gå på innsiden i akkurat samme
tidsrom, så gudene vet. Kanskje var det tang eller no annen dritt på kjølen?
Eller medstrømmen var sterker ute i fjorden enn inne bak Bastøya. Uansett.
«Non
Stop» hadde tatt igjen mesteparten av forspranget, og å lå bare noen få
minutter bak. Dette lå an til å bli en lang og nærvepirrende lens mot mål,
og vi hadde erfart det før – de gutta der gir seg aldri. Hvis vi da ikke
kunne øke forspranget på ren båtfart på lensen. Det hadde vær vanskelig før.
«Non Stop» har hatt voldsom fart på lens, men vi hadde faktisk brettet frem
lommeboka denne gang, og spylt båten under så kanskje vi kunne skli ifra?
Vi
var greit oppe med spinnaker etter runding ved Eldøya. Det hadde vært skarp slør
over fjorden, og lite skjedde. «Non Stop» var like greit oppe med spinnaker,
og nærvekappløpet var igang. Gjennom Eldøysundet forventet vi å miste litt
vind før våre forfølgere, og det gjorde vi. De kom litt nærmere, og vi dro
litt ifra igjen da vi fikk vind; men hadde de ikke nærmet seg litt? Jo det så
da sånn ut? Vi holdt oss i le av dem så vi skulle kunne få bedre skjæring
hvis det ble nødvendig. Det holdt seg sånn passe til vi nærmet oss Bastøy.
«Non Stop» nærmet seg meter for meter. At de er noen resere med spinnaker
hadde vi erfart før. Det sies at man skal holde tankene fremover, og på egen båt,
ellers mister man hodet og lar seg psyke ut i sånne stunder. Mulig det, men
faktum er at de nærmet seg fort, og vi så at en sikker seier kunne glippe.
Etter så klar ledelse var sølv nederlag.
Det
var ganske åpenbart for oss at vi skulle gå gjennom Gullholmsundet. Det var
det nok for «Non Stop» også, men slu taktikere vet å utnytte mulighetene
(Her er «slu» en hedersbetegnelse hvis du var i tvil). «Non Stop» gjorde
inntrykk av å gå på utsiden for å lure oss ut, og deretter jibbe innenfor
selv (korrect me if I'm wrong Ivar..). Vi tok sjansen på å la dem gå utenfor
hvis det var det de ville, men de kom etter gjennom sundet. Stemningen steg
ombord i «Balluba». Forspranget var fortsatt ikke halvert, og det ble kortere
til mål. Vi tok sjansen på å skjære litt innover mot Jeløya for å få
fart, mens våre opponenter slapp seg litt ut i fjorden. Vi så dem heise genoa
på innsiden av spinnakeren, og ble litt usikre på om det var lurt, men det
gikk ganske raskt over. Dette var nok for å stresse oss ut av stilen.
Vel
fremme ved Bile kom vi 2 minutter og 11 sekunder foran. Ikke mye på ni og en
halv times seiling. De siste 2 timene var utrolig spennende, og det er en herlig
følelse å gå seirende ut av en slik nærkamp. Noen direkte duell ble det jo
ikke, men det føltes nær nok hele veien. Ifølge våre etterfølgere var
hodene våre like mye vendt bakover som forover.
Dette
ble en vinterrapport like mye som noe annet. Vi kommer tilbake neste år for å
forsvare seiren. Vi kommer til å ofre blod for å vinne, men vi ønsker
selvsagt flest mulig Baller å kjempe mot. Skulle det bli LYS-klasse, kan vi
nevne at vi ville vunnet der også, og «Non Stop» ville kommet på andre.
Riktignok etter at H-båten «Trigger» - en av våre nevnte klubb-feller
- tjuvstartet. De ville ellers vunnet over oss også.
Magne
Klann
Balluba
1)
NOR 11573, BALLUBA, Ballad, Magne Klann, Soon SF, 30.08.2008, 18:40:15,
9:30:15, 9:30:15.
2) NOR 1493, NON STOP, Ballad, Svein Ivarson, KNS, 30.08.2008, 18:42:26,
9:32:26, 9:32:26.
3) NOR 2229, THIDENS PRØVE, Ballad, Ketil Østvold, Tønsberg SF,
30.08.2008, 18:56:00, 9:46:00, 9:46:00.
4) NOR 1874, YDALIR, Ballad, Torleiv Lohne, Drammens SF, 30.08.2008,
19:18:56, 10:08:56, 10:08:56.
5) NOR 2836, REGIA II, Ballad, Jan Erik Salater, KNS, 30.08.2008,
19:32:23, 10:22:23, 10:22:23.
FÆRDERSEILASEN 200
8RESULTATER
Antall båter 33 | ||||||||||||
Klasse: LYS 1,07 - 1,12 | Start: 13.06.2008 14:20:00 | Flagg: F | ||||||||||
Plass | Seilnr | Båtnavn | Båttype | Skipper | Forening | Slutt | Seilt tid | Handicap | Tillegg | Korrigert | Kode | |
1 | NOR 5431 | SENTA | Maxi 80 Racer | Christian Stensholt | Frognerk. SF | 14.06.2008 05:26:33 | 15:06:33 | 1.12 | 16:55:20 | |||
2 | NOR 11573 | BALLUBA | Ballad | Magne Klann | Soon SF | 14.06.2008 06:05:54 | 15:45:54 | 1.08 | 17:01:34 | |||
3 | NOR 2515 | MAREN | Comfort 30 | Arne Refshauge | Røyken SF | 14.06.2008 06:01:57 | 15:41:57 | 1.09 | 17:06:43 | |||
4 | NOR 3067 | FLESKEFRANK GTI2000 | Granada 31 | Steffen Skjønberg | Vestfj. SF | 14.06.2008 06:02:02 | 15:42:02 | 1.1 | 17:16:14 | |||
5 | SWE 135 | MORGONDAGG | Comfort 26 | Pål Albinsson | ARSS | 14.06.2008 06:34:20 | 16:14:20 | 1.07 | 17:22:32 | |||
6 | NOR 5508 | DUPPEN | Aphrodite 29 | Jon Liverud | Bærum SF | 14.06.2008 06:00:32 | 15:40:32 | 1.11 | 17:23:59 | |||
7 | NOR 9762 | RUSKESARA | First 260 Spirit | Jan Nyborg | Røyken SF | 14.06.2008 06:42:27 | 16:22:27 | 1.07 | 17:31:13 | |||
8 | N 2229 | THIDENS PRØVE | Ballad | Ketil Østvold | Tønsberg SF | 14.06.2008 06:35:21 | 16:15:21 | 1.08 | 17:33:22 | |||
9 | NOR 1493 | NON STOP | Ballad | Svein Ivarson | KNS | 14.06.2008 06:36:22 | 16:16:22 | 1.08 | 17:34:28 | |||
10 | NOR 355 | RAJA II | Vindø 50 | Jens Amundsen | KNS | 14.06.2008 06:50:48 | 16:30:48 | 1.07 | 17:40:09 | |||
11 | NOR 6806 | VIRGO | First 305 | Arne Sørlie | Bærum SF | 14.06.2008 06:19:22 | 15:59:22 | 1.11 | 17:44:53 | |||
12 | NOR 9168 | IMPULSE | Comfort 32 | Tore Torvbråten | Asker SF | 14.06.2008 06:19:48 | 15:59:48 | 1.11 | 17:45:22 | |||
13 | NOR 7265 | SARI | Dehler 31 | Bjørn Langseth | Asker SF | 14.06.2008 06:44:01 | 16:24:01 | 1.1 | 18:02:25 | |||
14 | NOR 6036 | SPACE FEELING | Feeling 9.20 | Jan Mejlænder-Larse | Asker SF | 14.06.2008 06:47:47 | 16:27:47 | 1.1 | 18:06:33 | |||
15 | NOR 6614 | SLARAFFEN | Albin Alpha | Bjørn Oscar Unander | Frognerk. SF | 14.06.2008 06:49:50 | 16:29:50 | 1.1 | 18:08:49 | |||
16 | NOR 6292 | RYPA | Albin Delta | Bjørn Erik Kasnes | Brevik SF | 14.06.2008 06:46:38 | 16:26:38 | 1.11 | 18:15:09 | |||
17 | NOR 12358 | HUNTERS BABY | Hunter 27X | Morten Opstad Eriks | Asker SF | 14.06.2008 06:48:00 | 16:28:00 | 1.11 | 18:16:40 | |||
18 | NOR 3331 | CACTUS | Maxi 80 Racer | Christian Toverud | Drøbaks. SF | 14.06.2008 06:42:09 | 16:22:09 | 1.12 | 18:20:00 | |||
19 | NOR 3500 | KARTELLET | Maxi 80 Racer | Halvard Hole | Soon SF | 14.06.2008 06:46:39 | 16:26:39 | 1.12 | 18:25:02 | |||
20 | NOR 7225 | TESS 2 | Albin Alpha | Vidar Jørgensen | Fredrikstad | 14.06.2008 07:16:52 | 16:56:52 | 1.09 | 18:28:23 | |||
21 | NOR 6137 | FIOLA | Albin Delta | Gunnar Fossan | Bærum SF | 14.06.2008 07:11:46 | 16:51:46 | 1.1 | 18:32:56 | |||
22 | NOR 3048 | VILLEN | Granada 31 MH | Øyvind Lorentzen | Oppegård SF | 14.06.2008 07:16:56 | 16:56:56 | 1.11 | 18:48:47 | |||
23 | NOR 11361 | CAOS | Sun Odyssey 35 | Håkon Helge | Bærum SF | 14.06.2008 07:17:54 | 16:57:54 | 1.12 | 19:00:02 | |||
24 | NOR 3408 | ELMA | ALO 96 | Michael Ludvigsen | Tønsberg SF | 14.06.2008 07:19:24 | 16:59:24 | 1.1 | 5 | 19:37:24 | TIL | |
25 | NOR 2842 | BELL | Drabant 27 | Anders Salomon Lida | Oslo SF | 14.06.2008 08:40:36 | 18:20:36 | 1.07 | 19:37:38 | |||
26 | NOR 12850 | LILLE SPURVEN | Skippi 650 Cruiser | Vidar Kjønnø | Kr.sunds SF | 14.06.2008 08:33:19 | 18:13:19 | 1.1 | 20:02:38 | |||
27 | NOR 1925 | HAPPY CREW | Contessa 32 | Torgeir Tofte Jørge | KNS | 14.06.2008 10:08:18 | 19:48:18 | 1.08 | 21:23:21 | |||
28 | NOR 10623 | XYNTIA | Bavaria 32 | Kristian Martnes | Bærum SF | 14.06.2008 10:12:00 | 19:52:00 | 1.09 | 21:39:16 | |||
29 | OR N 318 | ONKEL BLÅ | IW 31 | Harald Hauglin | Drøbaks. SF | 14.06.2008 10:23:17 | 20:03:17 | 1.08 | 21:39:32 | |||
30 | NOR 582 | CONCRETA | Hartley 33 | Odd Jørgen Larsen | Drammens SF | 14.06.2008 10:48:52 | 20:28:52 | 1.07 | 21:54:53 | |||
NOR 3236 | JUTLANDIA | C&C 30E | Poul Mikkelsen | Bærum SF | 13.06.2008 12:00:00 | 96:00:00 | 1.09 | 96:00:00 | DNS | |||
NOR 2836 | REGIA II | Ballad | Jan Erik Salater | KNS | 13.06.2008 12:00:00 | 96:00:00 | 1.08 | 96:00:00 | DNS | |||
NOR 3538 | SPURVEN | Miniton | Mathis Thørrisen | Bundefj. SF | 13.06.2008 12:00:00 | 96:00:00 | 1.09 | 96:00:00 | DNS |
Kilde: KNS
HOLLÆNDERSEILASEN 2008
RESULTATER
Klasse: Ballad | Starttid: 30.08.2008 09:10:00 | Startflagg: G | ||||||||||
Plass | Seilnr | Båtnavn | Båttype | Skipper | Forening | Slutt | Seilttid | Tillegg | Korrigert | Kode | ||
1 | NOR 11573 | BALLUBA | Ballad | Magne Klann | Soon SF | 30.08.2008 18:40:15 | 9:30:15 | 9:30:15 | ||||
2 | NOR 1493 | NON STOP | Ballad | Svein Ivarson | KNS | 30.08.2008 18:42:26 | 9:32:26 | 9:32:26 | ||||
3 | N 2229 | THIDENS PRØVE | Ballad | Ketil Østvold | Tønsberg SF | 30.08.2008 18:56:00 | 9:46:00 | 9:46:00 | ||||
4 | NOR 1874 | YDALIR | Ballad | Torleiv Lohne | Drammens SF | 30.08.2008 19:18:56 | 10:08:56 | 10:08:56 | ||||
5 | NOR 2836 | REGIA II | Ballad | Jan Erik Salater | KNS | 30.08.2008 19:32:23 | 10:22:23 | 10:22:23 |
Foregående år: