Resultater Færderseilasen 14. - 15. juni 2002

Plassering

Seilnummer Båtnavn Skipper Seilforening Tid til neste
1 1434 Runabout David Øverby Bundefjorden 0:00:00
2 1493 Non Stop Svein Ivarson KNS 0:00:48
3 2229 Thidens Prøve Ketil Østvold Tønsberg 0:02:40
4 2478 Arinna Egil Kristiansen Asker 0:12:02
5 1107 Amalie Bjørn Øverby Asker 0:43:01
6 2483 Bruse III Pål Enersen Tønsberg 0:43:10
7 3092 Rebel John Lee Cotton Åsgårdstrand 0:50.45
8 7548 Elgen II Ole Kr. Prestrud Frognerkilen 1:19.28
9 1240 Aida Jan Olav Solberg Oslo SF 3:33:09
Ikke rapportert
554 Toja Tore Roy Semb Asker

 

Resultater Hollenderseilasen 31. aug - 1. sep 2002

Med fire påmeldte båter var det i år ingen egen balladklasse, så "våre" båter stillte i klasse 05L LYS <= 1.11 med start 31.08.02 kl. 09:30:00. Tabellen under viser resultater av innbyrdes oppgjør blant våre båter. Plasseringstall i parentes angir plassering i LYS-klassen hvor 23 båter stilte til start. (Kilde: www.kns.no)

Gratulasjoner til David Øverby og gjengen hans ombord i "Runabout" som ble beste båt blant balladene, og ikke minst, klassevinner! 

Plassering

Seilnummer Båtnavn Skipper Seilforening Tid til neste
1 (1) 1434 Runabout David Øverby Bunnefjorden 0:00:00
2 (10) 3092 Josin John Lee Cotton Åsgårdstrand 0:37:39
3 (15) 2893 Nusse Ivar Myhren Åsgårdstrand 0:56:50
4 (19) 2358 Vannstryker'n Frode B. Nilsen Bunnefjorden 1:31:09

 


RAPPORT FRA FÆRDER’N 2002, "RUNABOUT".

 Vi er enige om å møtes på brygga kl.1100. Jeg har vært tidlig nede for å sjekke ut båten. Alle er ombord og vi går til startstedet. Det blir mye prating og skøying. Erik Dybwad har kommet fra Tallinn og har ikke vært ombord på et år. Han skjønner ikke hvordan vi kunne vinne Hollenderen uten ham i 2001.

Vi har rundet vestsiden av Malmøya og er utenfor Gressholmen da jeg får se at vi mangler lampe på redningsbøya. Jeg sier til gutta at de må gå ned i båten å finne lampen da det er en av sikkerhetskravene. Vi finner ingen lampe. Nå er gode råd dyre. Det er for dumt å få tillegg i tid for manglende sikkerhetsutstyr. Vi blir enige om å gå til brygga ved tollbugata for å se om Hovdan er åpen. Knut stikker på land. Vi begynner å få dårlig tid. Endelig ser vi han kommer løpende. Han har fått tak i lampe! Det var den siste de hadde.

Det er 15 min. til de store båtene starter og jeg vil se hvilken strategi de bruker i starten da dette er starten før oss. Vi ser at Djuice har valgt en posisjon i le og får en bra start i forhold til båtene i lo. Det er vår tur. Vi går litt opp og ned på linja for å sjekke vindforholdene. Vi finner fort ut hvorfor Djuice startet i le. Her var det mer vind og vinden lå sånn at vi kunne skjære opp i lo. Vi får en god start med to IF-er i le av oss, ca. en båtlengde forran oss over linja. Vi skjærer opp foran de andre Balladene og ligger først. Utover mot Gåsøya drar vi mer og mer ifra. Den lette eneren min fra Granseil går bra. Ved Gåsøya blir det bråstopp. Vindstille. Båtene samles igjen. Båtene som går på østsiden har fortsatt vind. Der får vi se det dukker opp en Ballad. Hvem er det? Svein har vi kontroll på. Er det han fra Tønsberg som alltid dukker opp når det spisser seg til. ”Nei sier Erik, det er en annen”. ”Øverby, - han fra Asker med "Amalie"”. Han forsvinner utover fjorden. Ok tenker vi; det er langt igjen og det kan bli flere ’Pit Stopp’ før dette er over. Vi nærmer oss Torsgrunnen. Vi har ”Non Stop” med Svein Ivarson i le og ”Amalie” med Bjørn Øverby i lo. Svein tar sikte på Amalie som leder. Vi kjører vårt eget løp kun på fart. Alle tre båtene går noenlunde likt inn mellom Aspholmen og Håøya. Vi bytter litt på ledelsen oppover mot Oscarsborg. Vi ligger hakk i hel med Svein. Svein går inn mot Håøya ved Oscarsborg. Han slår ut igjen. Vi går litt lenger for å få overhøyde. Vi slår ut. Ingen vind. Vi har gått i et vindhull. Strømmen drar oss dit den vil. Vi kommer ikke en meter av gårde. Svein forsvinner utover og det kommer flere Ballader som passerer oss der vi ligger og driver frem og tilbake i bakevja. Fullstendig krise. Alle er deppa. Det var den Færder’n! Vi er kommet løs igjen og nærmer oss Filtvet fyr. Til vår glede ser det ut til at det er ’Pit Stopp’ igjen ( vindstille). Båtene samles. Vi ser Svein ( ”Non Stop”) litt lenger frem. Det ser ut til at han klarer å dra seg østover mot Son hvor det ligger vind. Vi er fortsatt i vindstilla og har flere Ballader rundt oss. Svein forsvinner igjen. Det begynner å bli mørkt. Vi er kommet løs igjen og seiler sydover lags Jeløya i mørket. Vi har god trim i båten og det begynner å bli drømmeføre for den lette genoaen vår fra Granseil. Når vi nærmer oss Gullholmen og Bastøy mener jeg å dra kjensel på kontur og lanterne på en båt godt foran oss oppe i lo. Det må være Svein med ”Non Stop”. Jeg kaller opp resten av mannskapet. Her må det være full skjerping. Han er tydeligvis, for engang skyld, ikke oppmerksom på at vi nærmer oss bakfra i mørket. Vi nærmer oss Slagen. Det begynner og lysne. Svein har fått øye på oss 200-300 m bak seg. De er tydelig overasket. Syd for Slagen, i nærheten av Valle, tar vi dem igjen. Den lett eneren vår fra Granseil drar noe enormt unna. Den er sydd for vind opptil 7m/s. Drømmeføre. Svein (”Non Stop”) prøver å falle ned på oss for å dekke oss. Det går ikke. Vi seiler rett i fra ham. Vi runder Hollender som første båt, setter spinnaker og går mot Slagen igjen. Ligger 300 m foran Svein ved Slagen. På vei opp mot Åsgårdstrand seiler vi fortsatt spinnaker (skarp). Svein setter et seil mellom spinnakeren og masten, en form for fokk. Det har jeg sett før. Det engster meg vi har ikke dette seilet i vår garderobe. Svein (”Non Stop”) nærmer seg raskt. Det begynner å bli krise igjen. Han har et tydelig fartsoverskudd på oss med den vindvinkelen og tre seil oppe. Jeg bestemmer meg for å presse meg opp i lo over Svein for å fise ham ned så han ikke får full utnyttelse av vinden. Taktikken lykkes. Vi holder samme avstand opp mot bøya på Åsgårdstrand. Vi ligger ca. 50 m foran. Svein følger land oppover mot mål ved Horten. Han toger skikkelig med tre seil oppe. Vi prøver å gå opp for å kontrollere ham, men vi finner fort ut at det går ikke. Vi må ut i fjorden igjen på en skarpere slør for å få maks fart for spinnakeren. Vi føler at det går fort, men vi vet ikke hvem som er først nå. Vi er flere ingeniører ombord og det blir regnet vinkler og avstander til Svein og til mål. Vinden dreier litt opp mot Horten og jeg bestemmer meg for å gå opp og kontrollere Svein (”Non Stop”). Vi jibber og går med en skarp skjæring opp mot Svein. Vi jibber tilbake og er mellom 50-100 meter foran. Vi vinner med i underkant av et minutt etter mange timer kamp med oppturer og nedturer. "Herlig regatta". 

NB! Den største nedturen kom på premieutdelingen. Det fikset KNS, men det gikk bra til slutt, så den tar vi ikke her.

 Hilsen
”RUNABOUT”
m/mannskap

David Øverby
Skipper


Vestfjordseilasen 2001 og 2002!

De kunne ikke vært mer forskjellige, fjorårets og årets Vestfjordseilas. Begge var imidlertid store opplevelser og seilasen anbefales på det varmeste til alle som er lystne på sosial hygge, fin seiling og storslått natur.

Fjorårets tilbringer seilas startet, på tross av at undertegnedes bagasje så ut som jeg hadde vært på opphørssalg hos en fotobutikk, i grauttjukk tåke. Selv ikke Kronprinsens ankomst med Hurtigruta til Bodø hjalp. For oss ombord på Sterna Paradisea ble selv han kun et tut i skipshornet og salutt fra batteriet i land. Pål hadde med nød og neppe rukket hjemom for å hente kartplotteren og takk for det. Årets start fra Bodø har lite til felles med fjorårets, hvis man ser bort i fra at vi gikk fra kai senere enn planlagt, men sånn blir det gjerne når det er “noen småting” som skal fikses før fortøyningene kastes. Ser man bort fra den lille dusjen vi fikk utenfor havnen (den kom ikke fra den lokale brannbåten) hadde vi fine forhold nordover forbi Kjerringøy, opp gjennom Grøtøy-leia til Nordskott. Litt slagtrening fikk vi også. Vinden døde imidlertid raskt og motoren ble startet.  

Ombord var rederne Pål og Robert, begge Bodø,  Stian som er Påls nevø fra Odda samt undertegnede fra Oslo pt. Tallinn.

En av de beste tingene med å seile ombord på Sterna Paradisea er det smittende humøret som hersker ombord. Det går sjelden lang tid mellom de muntre kommentarene og smilet er alltid på lur. Minst like viktig er måltidene som serveres ombord. Hør bare: Hilsing av væreieren: 1 stk Gammel Dansk. Middag ved ankomst Nordskott: Biff av selvskutt hjort med stekte poteter (i fjor var de fløtegratinerte) med hermetiserte pærer med krem til dessert! Akkompagnert av gjæret fransk druesaft.  

En av ulempene med Vestfjordseilasen er at det er “ fest i begge ender”. For en stakkars “søring” som undertegnede kan både starten kl. 8.15 og Vestfjorden stelle til problemer, for hvem vil gå og legge seg når midnattssolen skinner kl. 01:00???  

Fjorårets start var knallbra. Det må nok innrømmes at konkurrentene i vår start nok mente det var litt vel mye skriking om vikeplikt. Sånt skaper respekt og forventninger, ikke minst fra rederstanden. For ordens skyld. Vi taler ikke om Grosshandler-tendenser, men alminnelig dannelse mht. vikeplikt som lo båt, mao. loffing. Årets start var stikk motsatt. Dårlig timing både hos oss (og hos startbåt) førte til et mislykket forsøk på å gjenta fjorårssuksessen. Mens vi startet ved lo-merket, var de to andre Balladene i andre enden. No good!

For å forsøke på gjeninnta kjendisstatusen fra tidligere år heiste vi spinnakeren. Dumt! I årets Vestfjordseilas var det nemlig slik at alle som ikke benyttet spinnakeren etter start kunne trekke fra 0.3 på LYS-tallet! Dette betydde at hvis vi, som har 1,07 i LYS-tall grunnet fastpropell, kom inn rett bak en Ballad med foldepropell som har 1,08 i LYS ville den slå oss hvis den ikke hadde brukt spinnakeren!!! (selvfølgelig ikke et oppkonstruert eksempel….). For hvert 100 minutt vi seilte måtte vi altså seile minst 2 minutter raskere. Det blir noen hundreminuttere over Vestfjorden.

I fjor lå dønningene ute i Vestfjorden og ventet etter flere dager med sørvest. I år var meldingen klar. Nordøst! Der hvor vindstilla og dønningene nesten hadde drept seilergleden i fjor, blåste det nå friskt. Seilte fint og tok både høyde og fart fra Fenixene i samme klasse. 1. rev inn og fortsatt full guffe med rulle fokka – Bra Robert. Ingen tvil om at dette er Balladføre!

I fjor gikk vestfjordseilasen til Kabelvåg slik at deltakerne kunne kaste glans over Kystheimevernets 100 års jubileum. I år var det tilbake til Henningsvær. Sist gang var det Moholmene om styrbord, denne gangen om babord. Men hvor er Moholmene? Det eneste vi ser at båtene som har klart å komme seg inn til Lofotveggen stopper opp. Noen seiler bidevind, andre har heist spinnaker, noen Ballader eller andre fra vår klasse som vi har klart å lure i 0.3 fella???.

Det sier seg selv. Og alle vet det. Lofotveggen stopper nordavinden og slipper den ikke ned igjen før langt ut på havet. Noen pust av  “sønnavind” kommer som virvler, men that’s it! Ulf, som vi trodde vi hadde full kontroll på, har lenge ligget langt nede i le. Plutselig er både han og Fenixene oppe i hekken vår. Ingenting indikerer at de har benyttet spinnakeren så langt i seilasen! Solen steker og den nordnorske sommeren er fantastisk, men hva gjør vi nå?

Vi må ut , bort fra merket. Inne ved land har noen funnet en termaleffekt som gir dem et bittelite løft som gjør at de kjenner lukten av bacalaoen i Henningsvær litt før oss. Men de må også ut. Kommer de til vindstripa før oss? Vinden blåser ut av straumen – snakk om uflaks! Ulf faller bak oss og sklir utover. Dette er fortvilende og ingenting vi kan gjøre. Nå skjønner vi Frostads frustrasjoner. Vi blir rett og slett fraseilt på strekket inn til mål. Gratulerer Ulf, bra seilt.
Det er tid for å konsentrere seg om arrangementene ETTER premieutdelingen. Vi klarte ikke engang å vinne premien for den som har reist lengst for å delta i år (vinneren kom fra Australia!!!). De fleste kjenner vel til livet i Horten under Færdern, Henningsvær slår alt! Makan til stemning og godt humør. Takk til gutta ombord på Sterna Paradisea, Takk til Ulf & Co for en fin fight og takk til ”jentebåten” for at de stilte i turklassen.  

Jeg kommer gjerne tilbake………..!

Med seilerhilsen

Erik Ph. G. Dybwad
”Skårunge”
 


Hollenderseilasen 2002, "RUNABOUT".

Starten går mellom Bevøya og Bile. Vindretning syd, styrke 12-15 m/s. Det er meldt opptil 18 m/s. Kort sagt: Balladføre. Vi har en ny toer fra Granseil, toppskåret, og vi har tatt et rev i storseilet. Vi starter i lysklasse til og med  lystall 1,11. Det er alle typer båter fra lys 0 - 1,11 og vi er 27 båter i klassen.

De andre båtene ser ut til å være redd for startslinja, kanskje på grunn av den tøffe vinden og mange båter tett. Vi bestemmer oss for å sjefe linja. Seiler maks fart fra lo til le langs linja etter at 5 min. er gått. Vi kommer i god posisjon ved lo merke til rett tid, men bommer litt i slaget. Fomler med vinsjen. Vi kommer ut som tredje båt og helt i lo, bra alikevel. En Express og en Granada er før oss. Expressen har lys 1.11 og Granadaen har 1.10. Vi mener at vi må prøve å holde kontroll på disse to. De virker gode. Utover mot Gullholmen har vi marginene på vår side hele tiden. De klarer ikke å øke nevneverdig på oss. Granadaen presser litt høyere en oss mens vi satser på fart. Ved Bastøy mister vi begge da de går på innsiden av Bastøy og vi går på utsiden. Vi hadde valgets kvaler, men følte at vi fikk fin høyde. Vinden har økt å ligger ganske stabilt på 15-16 m/s. Vi stamper på utsiden og vi angrer på vårt valg, men det er det ingen ting å gjøre med. Vi skulle normalt møtt de andre to ved Slagen, men ser ingen. Vinden øker og ligger på 17-18 m/s. Einar er lei av å kjøre løygang for hver rosse og forlanger et rev til i storseilet for å få er mer stabil båt. Vi er nå nede på to rev og en toer. Båten blir mer stabil. Vi får mer høyde og fart mot merket. Fulehuk fyr er til styrbord og Hollenderbøya ligger nede til le for oss. Her er det virkelig huskestue med 18 m/s, eller 36 knops vind, på skarp slør mot rundingsmerket. Vi tenker spinnaker mot Rauøy i denne rotesjøen med det vindtrykket. Hjertet begynner å nærme seg halsen. Tar ut begge revene og runder med fullt storseil. Vinden dreier med oss og det blir ingen spinnaker, men slør. Flere båter er nær ved å broache med kun storseil og genoa. Vi logger 10 knop og farten øker ettersom vi nærmer oss Rauøy. Bølgene bygger seg opp og på 40 foteren ved siden av oss ser vi kun seilene når den er ned i bølgedalene. Jeg trodde sjøen var flat, men her er det som å kjøre nedover et unnarennet i en hoppbakke. Vi logger 13,1 knop ned en bølge samtidig som vi får en rosse. Vi nærmer oss Rauøy. Hal Torgersen med en X-332 en annen Bundefjordbåt ligger foran i feltet. Han tar peiling på å gå mellom jernstaken og land. Her er det en renne som er dyp nok, men smal. Bølgene står som gesyrer på skjærene og undvannsbrotten. Jeg vet at han er lokalkjent. Vi er igjennom. Seiler langs Rauøy. Har satt et rev igjen. Gutta på dekket som sitter og rir mener at de ser Expressen et godt stykke føre oss, men ingen ser Granadaen. Er den enda lenger foran? Mellom Rauøy og søndre Sletter drar det på igjen. Det nærmer seg 18 m/s. Setter inn et rev i storseilet. Expressen begynner å få problemer. Han har ikke revenagler i storseilet og seilet slår hele tiden. Er glad jeg ikke er ombord i den båten. Vi passerer Expressen før Larkollen. Ser forsatt ikke noe til Granadaen. Etter Gullholmen får vi en kjempeslør opp til Bile. Logger 7 - 7,5 knop hele veien med (fortsatt) toeren oppe. De store båtene har problem med å ta oss igjen. Vi presser dem ned i le hele tiden.

Vi er i mål, men aner ikke hvordan det har gått. Har heller ingen peiling på Granadaen. Vi går inn til Son for natten. Etterhvert kommer resultatlisten opp. Vi er på andreplass. Litt skuffet, men første gang i åpen lysklasse er det greit nok. Det er en annen "Bundefjordbåt" som har slått oss (en Maxi 87). Vi treffer mannskapet på båten, men ikke skipperen. Vi gratulerer dem med seieren. Alle er på Olivers i Son og her er det gøy.

Premieutdeling kl.10:00 i Son. Speaker opplyser at skipperen på en båt har erkjent at han har fått en time for god tid i mål. Det var første båt i vår klasse. KNS beklaget skrivefeilen og vi vant med ca. 12 minutter. Denne gangen fikk vi i hvert fall hentet premien. 

"Herlig regatta, igjen" 

Hilsen "RUNABOUT" m/mannskap

David Øverby
Skipper