Uforsvarlig detalj i Balladkonstruksjonen.

Cockpiten har to dreneringshull akter. Hvis man kikker på dreneringen fra akterskottet, ser en et messingrør faststøpt i veggen mot cockpiten på hver side. På disse rørene sitter en slangene som ivaretar forbindelsen til skroggjennomføringene i hekken. Babord side har lensepumpen tilkoblet her i vår båt. 

Hvis du leser artikkelen i Balladnytt nr 3, 1994 som er gjengitt nedenfor (slik jeg hadde gjort), får du en liten beredskap på hva som kan skje, og hvordan du håndterer lekkasjen her. Det kan komme vann inn fort og mye før du oppdager det. 

Jeg hadde en tid vært obs på at det stadig ble fuktig i akterskottet, men kunne ikke finne ut hvorfra det kom. Særlig ble det vått etter fartsfylt seilas og motorgange.

Vi sto i sommer for full motor ut fra Havstensund for å rekke hjem før varslet uvær. Da jeg skulle legge bort fortøyningstaua så jeg at vannet piplet fra dreneringsslangen. Jeg trodde at det var snakk om å dra til slangeklemma, sprekk i slangen etc, så ganske mye tape ble surra på uten at det hjalp noe.

Jeg valgte da å forsøke å ta gummislangen av stussen, for å undersøke nærmere. Ut fra Østvold’s beskrivelse visste jeg at det var greit å demontere slangen hvis vi lå stille i smult farvann.

Slangen satt litt hardt, så i det jeg tok i, brøt hele innfestningen med messingstussen av.

Store treplugger hadde jeg ikke, men det gikk greit å plugge med oppvaskkluten inni en plastikkpose.

Siden bruddet var på babord side hadde jeg begrensede muligheter for bruk av lensepumpa. Det var litt ekkelt å tenke på etter hvert som det frisknet til nordover i fjorden. 

Vel hjemme kunne reparasjonsarbeidet begynne. Som det fremgår av bildet var messingrøret faststøpt med noe som lignet plastic sparkel. Det var i hvertfall ikke tegn til glassfiber i stoffet. Det var ganske porøst, nesten smuldrende og klasket utenpå skottveggen som var ”real stuff”.

Reparasjonen gjorde jeg selv. Slipte godt rent i innfestingsområdene, og brukte rikelig med stålplast med glassfiber i. Innfestningen er dimensjonert ende til ende slik at det var litt trøblete å få holdt røret i ro i riktig posisjon inntil det festet seg. Styrbord side var like morken så den ble tatt samtidig. Jeg kan ikke mye om plastreparasjoner, så selv om den nye innfestingen virker bunnsolid, vil jeg sjekke den fra tid til annen.

Det er å håpe at denne svakheten i Balladkonstruksjonen ikke finns på alle årganger. Vår Ballad er bygget i 1980-81. (Mark 2).

Ivar Myhren
S/Y Nusse, Åsgårdstrand.
NOR 2893

Artikkel angående lekkasje sakset fra Balladnytt nr 3/94.