Balladnytt nr 3 1994

 

TANKER OMKRING EN LEKKASJE I ÅPEN SJØ

Mens vi gikk for seil ca 3- 4 sjømil fra land i ytre Oslofjord, oppdaget vi plutselig at vi hadde en alvorlig lekkasje i båten, vannet strømmet inn omtrent like fort som vi klarte A pumpe ut. En rask inspeksjon viste at lekkasjen måtte være akterut, men der var lukene så fulle av bagasje at det var vanskelig å komme til for å få sett etter, og vi to som var om bord hadde vår fulle hyre med å pumpe og styre båten.

Tjøme radio ble kalt opp pA VHF'en, posisjon ble oppgitt, politibåt og redningsskøyte var snart på vei. Da vi tok ned seilene, kom det straks mye mindre vann inn, og vi forstod at lekkasjen måtte være i styrbord cockpit-selvlenser. Teorien viste seg i ettertid å være riktig, flensen festet i cockpiten hadde løsnet og vann rant direkte inn i båten fordi utløpet til selvlenseren står under vann når båten er under fart.

Selv om vi følte at situasjonen var noen lunde under kontroll da redningsskøyte og politibåt kom opp til oss, gjorde det godt for oppskakete nerver at de eskorterte oss inn til havn. Vi fikk all positiv støtte på at vi hadde varslet Tjøme radio og bedt om assistanse. I ettertid har vi trukket en del lærdom av hendelsen:

1. VHF'en var til stor nytte når vi tilkalte hjelp. En annen lystbåt tok ansvar ror å koordinere redningsarbeidet. Dette var til stor hjelp fordi da situasjonen var som mest uklar, hadde vi i grunnen nok med å pumpe. Mobiltelefonen hadde ikke kunnet gjøre samme nytte. Tidligere på sommeren hadde vi krysset fra Arendal til Skagen, og da var vi sannsynligvis utenfor mobiltelefonens funksjonsområde.

2. Jeg monterte for lenge siden et finmasket filter på pumpe- slangen som står ned i kjølsvinet. Det var utrolig mye skitt- som ble spylt ned i kjølsvinet, filteret tettet seg flere ganger, og jeg måtte ned å skrape det rent for å få pumpen til å virke. Ut fra tidligere erfaringer er jeg overbevist om at uten filteret ville det ha satt seg rusk i lensepumpen og den ville da ha blitt satt ut av drift.

3. Koniske treplugger ble brukt til å tette igjen den åpne slangestussen. Jeg har lovt meg aldri mer å kalle dem "komiske treplugger". I ettertid har Hans Knudsen tipset meg på at vi kunne ha spent et seil rundt utsiden av skroget der hullet var, dette ville i hvert fall redusert lekkasjen betraktelig.

4. Jeg har tidligere skiftet alle de originale slangeklemmene på gjennomføringer som står konstant under vann. Men det er flere originale slangeklemmer som ikke er skiftet, de er bare galvaniserte og holder på å ruste opp. De vil garantert skaffe meg problemer innen få år om de ikke byttes ut.

Årsaken til at flensen brakk løs, var at den listen som bærer dørken i luken akter, ikke var festet på styrbord side. Dørken hvilte derfor direkte på flensen og dette førte til at den brakk etter lang tids belastning.