Balladnytt nr 3 1994
TANKER OMKRING EN LEKKASJE I ÅPEN SJØ
Mens
vi gikk for seil ca 3- 4 sjømil fra land i ytre Oslofjord, oppdaget vi
plutselig at vi hadde en alvorlig lekkasje i båten, vannet strømmet inn
omtrent like fort som vi klarte A pumpe ut. En rask inspeksjon viste at
lekkasjen måtte være akterut, men der var lukene så fulle av bagasje at det
var vanskelig å komme til for å få sett etter, og vi to som var om bord hadde
vår fulle hyre med å pumpe og styre båten.
Tjøme
radio ble kalt opp pA VHF'en, posisjon ble oppgitt, politibåt og redningsskøyte
var snart på vei. Da vi tok ned seilene, kom det straks mye mindre vann inn, og
vi forstod at lekkasjen måtte være i styrbord cockpit-selvlenser. Teorien
viste seg i ettertid å være riktig, flensen festet i cockpiten hadde løsnet
og vann rant direkte inn i båten fordi utløpet til selvlenseren står under
vann når båten er under fart.
Selv
om vi følte at situasjonen var noen lunde under kontroll da redningsskøyte og
politibåt kom opp til oss, gjorde det godt for oppskakete nerver at de
eskorterte oss inn til havn. Vi fikk all positiv støtte på at vi hadde varslet
Tjøme radio og bedt om assistanse. I
ettertid har vi trukket en del lærdom av hendelsen:
1.
VHF'en var til stor nytte når vi tilkalte hjelp. En annen lystbåt tok ansvar
ror å koordinere redningsarbeidet. Dette var til stor hjelp fordi da
situasjonen var som mest uklar, hadde vi i grunnen nok med å pumpe.
Mobiltelefonen hadde ikke kunnet gjøre samme nytte. Tidligere på sommeren
hadde vi krysset fra Arendal til Skagen, og da var vi sannsynligvis utenfor
mobiltelefonens funksjonsområde.
2.
Jeg monterte for lenge siden et finmasket filter på pumpe- slangen som står
ned i kjølsvinet. Det var utrolig mye skitt- som ble spylt ned i kjølsvinet,
filteret tettet seg flere ganger, og jeg måtte ned å skrape det rent for å få
pumpen til å virke. Ut fra tidligere erfaringer er jeg overbevist om at uten
filteret ville det ha satt seg rusk i lensepumpen og den ville da ha blitt satt
ut av drift.
3.
Koniske treplugger ble brukt til å tette igjen den åpne slangestussen. Jeg har
lovt meg aldri mer å kalle dem "komiske treplugger". I ettertid har
Hans Knudsen tipset meg på at vi kunne ha spent et seil rundt utsiden av
skroget der hullet var, dette ville i hvert fall redusert lekkasjen betraktelig.
4.
Jeg har tidligere skiftet alle de originale slangeklemmene på gjennomføringer
som står konstant under vann. Men det er flere originale slangeklemmer som ikke
er skiftet, de er bare galvaniserte og holder på å ruste opp. De vil garantert
skaffe meg problemer innen få år om de ikke byttes ut.
Årsaken
til at flensen brakk løs, var at den listen som bærer dørken i luken akter,
ikke var festet på styrbord side. Dørken hvilte derfor direkte på flensen og
dette førte til at den brakk etter lang tids belastning.